At Instagram er selveste gullgruven for annonsører, influencere og bedrifter er nok ingen hemmelighet for deg som leser dette. Siden 2018 har Instagram nådd 1 milliard månedlige brukere, og veksten fortsetter! Av disse brukere følger så mange som 50% ulike merkevarer, og brukeres engasjement (målt i antall likes, kommentarer og delinger) for merkevarer er 10 ganger større på Instagram sammenlignet med Facebook, og mye mer sammenlignet med Pintrest og Twitter.
Til tross for at Instagram stadig utvikler seg med nye verktøy på plattformen som Instagram-TV, Instagram stories o.l så bærer også denne plattformen preg av endringer i algoritmen bak newsfeeden, noe som kan være problematisk for annonsører. Senest i 2018 presenterte Instagram de nye endringene i plattformens algoritme. Endringen i algoritmen innebærer at ganske enkelt at jo nyere innlegget er, jo større sannsynlighet har det for å komme først i feeden til den enkelte følger. Viktig å merke seg at algoritmen fortsatt benytter seg av tidligere variabler som blant annet antall interaksjoner, hvor fort brukere engasjerte seg i innleggene og hvor lenge innleggene ble sett på. Kort fortalt – Hva som er verdt å merke seg ved endringen i algoritmen er nå at tidspunktet man publiserer et innlegg på veier mer enn tidligere.
Nå skal vi ta for oss fem tips til hvordan man kan håndtere disse endringene for å få best utnytte av Instagram som annonsør.
1. Lær å kjenne vanene til dine følgere Annonsører er nødt til å være aktive for å tiltrekke seg følgere, men det er enda bedre å vite hva som er ‘aktivt nok’. For de fleste bedrifter så er 1-2 innlegg om dagen det idelle, det er ikke for mye men ikke for lite heller. Eksperter mener at idelle tidspunkter å publisere innlegg på er enten mellom kl 08.00-09.00 eller mellom kl 14.00-17.00. Hva avgjør hva som er best for din bedrift/tjeneste? Bruk Instagram Insights dersom du poster innlegg via en Instagram Business Account, der ser du når følgere interagerer oftest med dine innlegg (du kan se variabler som kjønnsforskjeller, tidspunkter samt aktivitet over ulike dager etc.).
2. Du må ha en story Instagram er ment for å være en plattform for visuell inspirasjon. Hold innholdet enkelt og visuelt tiltrekkende å se på. Instagram-kontoene som er mest susksessfulle på dette bruker plattformen for å formidle en story utfra hva tjenesten/produktene deres kan tilby, dette betyr å bruke Instagram stories, videoinnlegg og/eller bruk av bruker-generert innhold (det vil si at følgerene laster opp klipp/bilder/stories hvor de interagerer med den gitte tjenesten/produktet). Eksempelvis kan dere ta en titt på Instagram profilene til Red Bull, Nike, Airbnb eller Virgin Holidays. Husk at du kan bruke stories til å lede følgere/seere videre til deres nettsted o.l!
3. Bruk video for alt det er verdt! Video, video og atter video! Ta et øyeblikk og bare tenk over mange videosnutter du ser popper opp i news feeden din på Facebook så vel som Instagram. I 2019 ble det dokumentert fra plattformen selv at litt over 400 millioner brukere ser minst et klipp daglig på Instagram (for å sette det i perspektiv: det er hele befolkningen i USA pluss halve Tyskland, mer eller mindre). Les vår tidligere artikkel om videobruk i sosiale medier her. Dersom du er annonsør med stort fokus er Instagram TV også et alternativ virkelig verdt å ta i betraktning. Dette er videoer med lengre innhold enn hva som deles i stories hvor man kan i lengre perioder se innhold fra sine favorittannonsører på Instagram, enten det er de nyeste komikersketchene, oppskrifter eller klipp fra ekstremsporter, les mer om Instagram TV her.
4. Et innlegg uten engasjement er null verdt Engasjement i sosiale medier skal forstås som til den grad brukere og følgere interagerer med et innlegg. Det er altså snakk om antall likes, kommentarer, delinger, hvor lenge ble innlegget blir sett på samt hvor mange som interagerte med det (hvor mange ble det sett av). Engasjement kan økes med:
A) Hashtags Hashtags kan være veldig fordelsaktig men også problematisk. Hashtags er problematisk hvis du bruker altfor generiske hashtags (#summer eller #fashion) fordi da vil innlegget ditt konkurrere med et helt surrealistisk tall av andre innlegg som bruker nettopp denne hashtagen. Hashtags er også lite effektivt jo flere man bruker fordi innlegget kan virke mindre målrettet enn hva som var meningen. Hashtags er effektivt dersom du gjør det motsatte av hva som er problematisk (bruk unike hashtags som er unike for ditt produkt eller en sak og de mest populære innleggene bruker maks 7 hashtags).
B) Konkurranser Mange forbrukere er lett påvirkelige så konkurranser er en markedsføringstaktikk som ofte har vist seg å være lønnsom i tidligere tider, dette er grunnen til at man gjerne vil arrangere noe slikt. For mange bedrifter kan bruken av konkurranser være gull verdt i denne forstand ettersom kriteriene for å delta i konkurransen ofte er å uttrykke engasjement som å for eksempel like siden, kommentere i kommentarfeltet osv. Stilige premier som et nytt par med ski, en ny smarttelefon, en reise for to og så videre er åpenbart lukrative premier mange gjerne vil skaffe seg gratis. På instagram har konkurranser vist seg, gjennomsnittlig, å produsere 3.5 ganger så mange likes og og 64 ganger så mange kommentarer sammenlignet med innlegg som ikke er konkurranser.
C) Bruker-generert innhold Bruker-generert innhold, innhold som er generert i sosiale medier av dine følgere. For øyeblikket er få ting mer effektivt mtp å få et innhold til å bli sett og ikke minst bli ansett som troverdig. Brukere digger produktet/tjenesten din så mye at de dedikerer et eget innlegg til det, wow! Det betyr mindre kostnader for annonsøren, brukere er fornøyde (med mindre det er en klage…) og sist men ikke minst; økt tillit, les mer om bruker-generert innhold her.
5) Lær av dine beste innlegg Du har antakelig brukt Instagram for markedsføring en stund allerede? Hvis ja, vil du naturlig nok ha oppdaget at noen innlegg har vært mer suksessfylte enn andre. Hvorfor det tror du? Jo mer du bruker din Instagram-profil desto mer vil du/dere kunne definere stilen til kontoen og forstå hvilke hashtags, type innlegg og visuelle stiler (filtere, bilder/video osv.) fungerer best. Hvis svaret ditt var nei til det innledende spørsmålene håper jeg denne artikkelen samt dens kilder vil være til nytte for din markedsføringen. Ta gjerne kontakt med oss dersom du/dere føler ytterligere behov for å øke engasjementet på deres Instagram-konto!
Kilder
Comments