Facebook er ikke lenger “gratis”
Før i tiden kunne små (så vel som store) bedrifter og enkeltpersoner opprette en Facebook-side og spre sitt innhold til alle som fulgte den, relativt kostnadsfritt! Slik er det dessverre ikke lenger…
At Facebook har ekspandert voldsomt i senere år er ingen hemmelighet, det som kanskje er mindre klart er at siden 2014 har Facebook-sider hatt en dramatisk nedgang i sin organiske rekkevidde.
Sosiale medier står ovenfor et skifte som kan best kjennetegnes av utsagnet «Pay-to-Play». Over 1.5 milliarder mennesker bruker Facebook, så at Facebook er stappet med ubegripelig store mengder av innlegg burde ikke være overraskende. Facebook estimerer at omtrentlig 1500 innlegg kan dukke opp i vår «News Feed» per dag, men bare (omtrentlig) 300 av disse er synlige for deg. For å optimalisere vår brukeropplevelse bør minst mulig spam/reklame og mest mulig relevant og personlig innhold være det som når gjennom til vår news feed. Dermed er konklusjonen ikke bare at vi er nødt til å være relevante for de som følger oss, vi blir i tillegg nødt til å betale for det!
Det er derimot ikke nok å bare betale for å synligheten, du må også være relevant. Innholdet i hva vi deler må være relevant for våre interesser, og lokkende i den forstand at de som ser innlegget tar seg tid til å engasjere seg i innholdet.
Facebook estimerer at omtrentlig 1500 innlegg kan dukke opp i vår “News Feed” per dag, men at bare omtrent 300 av disse er synlige for deg
Hva kan vi gjøre?
Først og fremst bør det sies at til tross for denne potensielle barrieren kommer ikke markedsføring på Facebook til å reduseres med det første. Det finnes flere triks man kan ta nytte av for å bli sett og ha skape engasjement på Facebook:
– Promotering av innholdet til riktig målgrupper blir viktigere for å bli sett i feeden på Facebook. Selv om du har mange tusen følgere fra før av.
– Video, video og atter video! Som vi har skrevet om tidligere i vår blogg, anbefaler vi å ta i bruk video for å bli sett. Les hele saken her.
– Facebook satser mer og mer på LIVE-videoer, dette er en glimrende mulighet for å bli sett og skape en autentisk relasjon til dine følgere. Les mer om LIVE-video her.
– Vil du være relevant? Gi personer som ser deres innlegg en grunn til å komme tilbake, dette øker synligheten. Dette kan oppnås med blant annet autentiske innlegg (f.eks humoristiske videoinnlegg fra deres bedrift sin hverdag, kunders vurderinger av deres produkter og tjenester), daglige dokumenteringer, tips og deling av kunnskap, samt bruk av stories.
– Vi i Facefirst tar synlighet i sosiale medier på alvor, spesielt nå som vi står ovenfor et merkverdig skifte i hvordan reklame fungerer. Streaming kommer stadig mer på moten og med det begynner tradisjonell reklame slik vi kjenner det fra blant annet TV å dø ut, er dere forberedt på hva dette vil innebære?
Ta gjerne kontakt med oss dersom dere vil lære mer om hvordan dere kan bli sett på Facebook! Ikke nøl med å kontakte oss for en gratis konsultasjon, hvor vi kan forklare ytterligere om hvordan sosiale medier kan lønnes for deres bedrift.
Kilder: 1. https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2016/10/14/facebook-friends-and-family-is-this-the-end-of-organic-reach/#1f2750e913b7 2. https://www.socialmediatoday.com/news/new-facebook-news-feed-algorithm-updates-you-need-to-know/513809/ 3. https://www.theguardian.com/technology/2017/oct/23/facebook-non-promoted-posts-news-feed-new-trial-publishers 4. https://blog.hubspot.com/marketing/facebook-declining-organic-reach 5. http://www.5toolproductions.com/social-media-marketing/facebook-putting-live-first/
Comments