Annonsering i sosiale medier
Å scrolle gjennom sosiale medier kan i dag oppleves litt som å vandre gatelangs i en storby – Inntrykkene er så mange, tilsynelatende endeløse, og reklamer som prøver å fange nettopp din oppmerksomhet er nesten hvor du enn vender deg. Er det ikke til tross for dette forbausende hvordan man husker enkelte reklamer, mens andres tapre forsøk på å skape en vellykket reklame kan gå forbi ubemerket?
I denne artikkelen vil jeg gå nærmere inn på et par råd som kan være til stor nytte for å bli sett i sosiale medier. Formålet er rett og slett å bli mer bevisst på bruksområdene, og egenskapene til de ulike plattformene som bl.a. Facebook og Instagram. Det skal nevnes at det finnes svært mange gode strategier for å drive med markedsføring i sosiale medier, men man vil ikke oppleve noen progresjon eller suksess uten å ha bestemt seg for noen konkrete. Rådene som blir presentert her er bare et utvalg av mange mulige strategier, men er likevel effektive for engasjement og salg.
Råd nr. 1: “Video” er stikkordet for 2018
Hva synes du er mest engasjerende? Bildeannonser eller videoer? Hva kommer mest sannsynlig til å fange oppmerksomheten din?
Det er en grunn til at dette rådet er det første som nevnes. Video er overalt, på Facebook blir videoer spredt til et mye bredere publikum og man kan få så mye som 1200% flere delinger sammenlignet med tekstannonser. Direktesendte filmer på tvers av flere plattformer (Facebook, Twitter, Snapchat og Instagram) er en annen bruk av video som skaper stort engasjement og har gode utsikter for å skaffe seere. Les mer utfyllende om bruken av video i sosiale medier her. Video er mer tillitsbyggende enn bilder og dermed også mer engasjerende, hvis du ønsker å engasjere ditt publikum kan du, i 2018, nesten ikke gå foruten bruk av video.
Råd nr. 2: Innholdet må engasjere målgruppen
Forestill deg en bedrift som skaper uengasjerende innhold for målgruppen de vil engasjere – Hvor interessert vil den vanlige mediebruker som scroller gjennom telefonen sin på bussen på vei til jobb være i å stoppe opp på innhold som han/hun ganske enkelt synes er kjipt?
Hvordan engasjerer man en målgruppe? Innhold i sosiale medier kan engasjere på svært mange vis. For enkelte strategier kan for eksempel bruken av gjengående temaer som et tydelig fargevalg for en gitt kampanje, et slagord eller en frontfigur være en metode som gjør at målgruppen enkelt og raskt vil forstå på tvers av alle plattformer de følger, og gjenkjenne kampanjen en belyser. Kombiner dette med live-dekkende film, analyse av preferanser og interesser for personer som faller inn under målgruppen og muligheten for å bli sett av ens tiltenkte målgruppe kan være innen rekkevidde. Mer engasjement fra den enkelte bruker (som likes, reaksjoner eller kommentarer f.eks) øker sannsynligheten for å dukke opp i “news feeden” på senere tidspunkter hos de brukerne som engasjerer seg i ditt innhold. Les mer her om viktigheten av å lære å kjenne sin målgruppe for å så engasjere dem her og her.
Råd nr. 3: Sosiale medier er mer enn å skape tillit med kunder, det kan fremme salg.
Hvilken rolle spiller 100 000 følgere på Instagram for en bedrift om det ikke medfører noen økning i salg? At sosiale medier først og fremst har blitt kjent for dets evne til å skape oppmerksomhet og engasjement til ens merkevare er ingen hemmelighet, det som kanskje derimot ikke har vært så åpenbart er sosiale medier sin kapasitet til å selge produkter. Men det kan da ikke være noen som vil kjøpe et produkt via Facebook eller Instagram? Vel, er det ikke ganske beleilig at begge mediene i dag har funksjoner som leder deg direkte til salgsmuligheter uten å nødvendigvis forlate siden? Ideen er å forenkle brukeropplevelsen slik at man sitter igjen med et generelt positivt inntrykk av sidens tjenester og lay-out.
Å skape ‘leads’ i sosiale medier er ingen lett sak, men styrken i å synliggjøre og utfolde sin sosiale medieprofil kan betydelig øke mulighetene for å sende flere følgere inn i ens egen salgstrakt. Dette medfører ikke en direkte vei fra reklame til salg, men fra reklame inn i trakten hvor følgere får i økende grad informasjon om hva deres bedrift selger og hvilke tilbud som finnes. Ved å få følgere inn i ens salgstrakt får en bedrift et mye tydeligere bilde av:
1) Hva målgruppen er interessert i. 2) Hvilke produkter en potensielt kan selge 3) Hva som er deres såre punkter (hva hindrer salg ift hva som fremmer det) 4) Hvordan man omsider kan lede flere følgere til å bli kunder.
Comments