Det er ingen hemmelighet at Facebook-sider som skaper engasjement blant følgere og ikke-følgere er de som blir mer synlige og har best utsikter for å vokse i fremtiden. For mange bedrifter kan bruken av konkurranser være gull verdt, ettersom kriteriene for å delta i konkurransen ofte er å uttrykke engasjement som for eksempel å like siden, kommentere i kommentarfeltet osv. Stilige premier som et nytt par med ski, en ny smarttelefon, en reise for to og så videre er åpenbart lukrative premier mange gjerne vil skaffe seg gratis. Men noen av de siste ordene til Spiderman’s onkel, Ben Parker, spiller en rolle i denne konteksten; «With great power comes great responsibility!».
Kampanjer på Facebook kan være en komplisert affære, vit hvordan du skiller dem fra hverandre
Retningslinjer for kampanjer på Facebook er som konkurranser innenfor markedsføring generelt underlagt markedsføringsloven. Facebooks egne regler for hvordan konkurranser skal arrangeres må også opprettholdes. I denne artikkelen skal vi prøve å oppsummere hva reglene angår og henvise til nyttige kilder så vi unngår videre misforståelser.
Mange forbrukere er lett påvirkelige, så konkurranser er en markedsføringstaktikk som ofte har vist seg å være lønnsom. For å arrangere en konkurranse vil det være lettest mulig for arrangør å sørge for at man holder seg unna et lotteri. På Facebook anses en konkurranse som et lotteri når konkurrenter betaler seg inn for å bli med på en konkurranse hvor det deretter er et sjansespill for om man vinner premien eller ikke. I følge Facebooks retningslinjer driver man med utlodning når man driver en konkurranse som er basert på like-klikk, kommentarer o.l. Dette er per definisjon av lotteriloven ikke ansett som lotteri så tanken her er å holde deltakelse i konkurransen gratis. Hvis man ønsker å gjennomføre et lotteri anbefales det å gjøre dette utenfor Facebooks rekkevidde, sånn sett kan du også få økt trafikk på din bedrifts nettside. Andre former for kampanjer som må avklares er «sweepstakes/giveaways» og «konkurranser».
Sweepstakes/giveaways
«Sweepstakes/giveaways» er en kampanje på Facebook hvor konkurrenten som vinner en premie vinner via sjanse (tilfeldig utvelgelse). Dette innebærer for øvrig intet annet enn en form for påmelding. Påmeldingen kan derimot ikke innebære kjøp eller betaling, det skal være gratis og som regel ikke innebære mer enn et navn og en form for kontaktinformasjon. Viktig å nevne at kampanjen ikke skal formuleres som en form for tvang som f.eks «Vinn en tur til Paris, du må like siden vår for å ha mulighet til å vinne», men heller formuleres som en oppfordring som f.eks «Vinn en tur til Paris, klikk på linken nedenfor for påmelding. Lik oss for oppdateringer og annonseringer av konkurransen». Poenget er at man ikke kan tvinge konkurrenter til å like siden som arrangerer en konkurranse eller dele innhold for å vinne. Det som derimot er tillatt er å be eller oppfordre konkurrenter til å like eller dele for å motta oppdateringer på konkurransen og annonseringer av vinnere.
Konkurranser
«Konkurranse» er derimot en kampanje der innsats og/eller ferdigheter er det som utgjør vinneren av konkurransen. Her må konkurrentene f.eks opplaste et bilde/video eller annet innhold for å vinne premien. Vinneren kan riktig nok også vinne ved tilfeldighet (f.eks loddtrekning), en «jury» er ikke obligatorisk. Videre er det viktig å klargjøre at konkurransen din er uavhengig av Facebook, det vil si at det skal erklæres at Facebook holdes uansvarlig for konkurransen, at Facebook ikke støtter, sponser, administrerer eller har noen tilknytning til konkurransen.
Konkurranser på Facebook innebærer også at alle regler er tilgjengelig på hjemmesiden til konkurransen, de følgende punktene må være klargjort for å markedsføre en konkurranse via Facebook:
Beskrivelse av vilkårene og kvalifikasjonskravene til konkurransen
Beskrivelse av aldersgrense og/eller begrensinger til bosted må forekomme i beskrivelsen av konkurransen
Betaling skal ikke øke sjanse for å vinne konkurranse
Betaling for deltakelse er forstått som lotteri og skal ikke gjennomføres via Facebook
Beskrivelse av tidspunkt for når konkurransen begynner og slutter, inkludert hvilken tidssone.
Dato for når vinner(e) blir annonsert
Kriteriene for å vinne samt metoden for å velge en vinner må forekomme tydelig i beskrivelsen av konkurransen
Publiseringsrettigheter av konkurrenters informasjon og innhold
Arrangør av konkurranse må eksplisitt be om tillatelse fra konkurrenter for bruke noe som helst av bruker-generert innhold som konkurrenter (brukere) skaper for å delta i konkurransen.
Kontaktinformasjon og fysisk addresse for arrangør av konkurrent må også gis til konkurrenter.
Ikke bruk personlig tidslinje og venneforbindelser for å arrangere kampanjer. Så det er med andre ord ikke mulig å arrangere kampanjer ved å be deltakere dele på sin eller venners tidslinjer for å kunne bli med. Det er derimot lov å for eksempel skrive:
«Lik konkurranseinnlegget for å delta»
«Kommenter *noe* for å delta»
«Send *arrangør av konkurransen* en melding for å delta»
«Lik *arrangør av konkurransen* sin side for å delta»
«Klikk på *arrangør av konkurransne* sin hjemmesidelenke for å delta»
Oppsummering
For å oppsummere så kan vi se på kampanjer på Facebook på følgende vis: Med kampanjer har man mulighet til å skape massivt med engasjement i form av å like eller reagere på innlegg og/eller like siden som arrangerer kampanjen. Kampanjer kan effektivt brukes for å øke synlighet på Facebook i fremtiden ettersom deltakelse krever en form for engasjement fra konkurrenter. Det er derimot mange regler som må opprettholdes, både fra Facebook selv og Norsk lov så hvis man er usikker på hvordan dette gjøres så anbefales det å arrangere konkurransen utenom Facebook. Dette betyr jo langt i fra at det ikke er mulig å arrangere en konkurranse på Facebook så lenge man er kjent med reglementet. Les kildene til artikkelen og kontakt oss dersom dette er noe din bedrift kunne vært interessert i.
Kilder: https://www.shortstack.com/blog/know-the-most-important-facebook-contest-rules/
http://baa.no/hvordan-arrangere-lovlige-konkurranser-og-utlodninger-i-sosiale-medier/ https://www.facebook.com/policies/pages_groups_events/# https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2
Comments