Markedsføring i dag kontra 1940-tallet
Vi skal tilbake til 1940-tallet for å se når markedsføring begynte å ta i bruk kjendiser til å reklamere for sine produkter. Resultatene kjenner vi til i dag, selv i vår tid er bruken av kjente ansikt en vel kjent og effektiv teknikk for å promotere salg. Tanken var at kjente personer har et retorisk virkemiddel som skaper tillit ettersom publikum kjenner til personen som reklamerer, og kunne derfor bidra til økninger i salg.
De samme retoriske prinsipper gjelder selv i dag i 2018, men å leie inn kjendiser for markedsføring kan åpenbart være dyrt. I denne sammenheng er forskjellen mellom 1940 og 2018 at i dag har vi sosiale medier som en kanal for markedsføring. Denne forskjellen er vesentlig fordi det har forårsaket at personer uten kjendisstatus har mulighet til å skape større innflytelse enn kjendiser i ulike medier. Et av de første eksemplene vi så på dette, er hvordan blogger i større grad ble en kanal for markedsføring. Her kan privatpersoner skrive om hva som helst, enten det er snakk om nye kosmetiske produkter eller vurderinger av de seneste smarttelefonene på markedet. Instagram og Youtube har også vist seg å være svært attraktive arenaer for å skape innflytelse til sine følgere, altså innflytelse på mikronivå, derav navnet «Micro Influencers».
Mer tillitsfull markedsføring
Brukere på Instagram kan eksempelvis skape en bruker med fokus på vurdering og testing av et gitt produkt, og dermed tiltrekke følgere som anser dette som verdifullt. Dette er svært spennende nytt for bedrifter, ettersom det sikrer en mer kvalitetsrik og personlig markedsføring av et produkt, da personene som er micro influencers ofte er uavhengige fra bedriften som selger det gitte produktet. Dette gjør at den gitte «influenceren» kan bygge en høy grad av tillit. Tillitsfulle markedsførere er åpenbart gull verdt for hvilken som helst bedrift, uavhengig av om du er den nyåpnede burger-jointen på Grünerløkka eller Burger King. Her fungerer det slik at influencerene blir betalt av bedriftene for å skrive/representere dem via deres gitte kanal (f.eks Youtube, Instagram eller blogg). Andre bruksområder med micro influencers er å skape hashtags som følgere kan bruke i sine egne innlegg for å spre produktets nyeste produkt, dette gjør det enkelt å spre budskapet på tvers av ulike sosiale medier i tillegg ettersom micro influencers finnes innen ethvert sosialt medium.
Styrken til micro influencers er at det ikke behøver å være Instagram-stjerner, det kan være den vanlige mannen/kvinnen i gaten ettersom tillit bygges sterkest når det kommer fra kilder vi kjenner mer til, jo nærmere oss jo bedre. De har kanskje færre følgere, men når et innlegg først deles på nett så kjenner det sjelden grenser for hvor langt det kan nå. Hos Facefirst har vi benyttet oss av micro influencers for å skape unikt og personlig innhold, en annen fordel er det at deres virksomhet ikke er kjøpt og betalt slik mer alminnelige annonseringer er. Vi ser også viktigheten av å nå nye følgerbaser som influencers bruker selv. Vi mener at fordelen til micro influencers er det at de er personlige i sin markedsføring og mer lekne enn store byråer som må opptre noe mer seriøst.
Hvor finner jeg micro influencers?
Ser du muligheter for hvordan micro influencers kan styrke din bedrifts troverdighet? Lurer du på mer om hvordan dette fungerer og hvordan vi kan hjelpe? Ikke nøl med å kontakte oss! Vi har god erfaring innen bruk av micro influencers i digital markedsføring.
Kilder: – https://blogg.synlighet.no/hva-er-micro-influencers-og-hvordan-kan-de-bidra-til-markedsforingen-din/ – https://www.socialmediatoday.com/news/5-ways-instagram-influencers-can-help-grow-your-brand/516034/
Comments