Året 2017 har kommet til veis ende og med det kan vi legge et svært spennende år bak oss. Foran oss står 2018, og med det følger nye trender og utviklinger. For sosiale medier kan store endringer være rundt hjørnet!
I 2017 så vi de største endringene ved at Facebook sakte men sikkert sørget for at «video-stories» ble større på Instagram enn hva det er på Snapchat. For video generelt i sosiale medier har det vært et år med en suksess som best kan sammenlignes med Bitcoins – En nærmest grenseløs vekst (les mer om viktigheten av video her). Videre har Apple lansert sine visjoner for «utvidet virkelighet» (Augmented Reality, «AR») i 2018 (link), men hva kommer 2018 til å bringe?
Les fem av våre spådommer for neste år og sosiale medier.
1. Ja, vi elsker Stories!
Stories i sosiale medier ble først populært på Snapchat, ettersom det tillot brukere og samle sammen klipp fra hele dagen (24 timer). Dette viste seg bare å være begynnelsen på noe enda større. Omsider i 2017 ble Facebook med på denne trenden og innførte Stories i sin egen app, men arenaen de vant flest seere var på Instagram. Med Stories har bedrifter og privatpersoner en helt unik mulighet til å formidle sin personlighet, hverdagsglimt og reklamere for produkter til et svært stort publikum. Videoer er allerede i stor vekst, og det er derfor vanskelig å tro at Stories ikke vil gjøre det bedre i 2018.
2. I 2018 får vi øynene opp for en utvidet (og virtuell) virkelighet
Det vil ikke ta lange tiden før futuristiske trender som AR og «Virtual Reality» («VR») blir en del av vår nåtid. Facebook, Apple og Google er svært motiverte til å integrere disse tilleggene til den allerede eksisterende virkeligheten i deres plattformer. Ved bruk av AR ønsker sosiale medier å nå ut til sine brukere. For bedrifter betyr dette nye plattformer for reklamering av produkter, slik som Facebook sin nyeste oppdatering på kamerafunksjonen har begynt å gjøre. Med AR vil det bli svært mye mer effektivt for bedrifter som selger produkter som ideelt sett behøver visualisering for å selge sine tjenester. Ta IKEA som eksempel – IKEA har lansert en app «IKEA Place» som tillater deg å visualisere hvordan møblene vil se ut i ditt hjem før du kjøper det! Slik det ser ut nå virker det som AR har bedre utsikter enn VR ettersom VR for øyeblikket kun er mulig med headset på hodet, det er med andre ord en ytterligere utfordring kunder må overbevises om (å bruke headsets ment for VR) før vi ser mer av denne teknologien i fremtiden.
For videre lesing, se her for hvordan og her for hvorfor.
3. Din bedrifts Facebook-side vil bli mindre synlig, med mindre du betaler
Facebook-sider har endret seg dramatisk siden det ble lansert i 2007, og fram til 2012 var det enkelt for sider å nå ut til de som hadde trykket “Like” via statusoppdateringer. Fra og med 2012 begynte prosentdelen av hvor mange fans en side nådde ut til uten å betale, å synke i stadig økende grad. Fra 2018 blir det vanskelig å være synlig for alle dine følgere, organisk, uten promotering. Du vil bli mer synlig basert på hvor mye din bedrift er villig til å betale for det. Alt endres konstant, og tilpasningsevne er fortsatt like viktig i dag som når vi først ble introdusert for sosiale medier.
Videre lesing se her.
4. Generasjon Z er morgendagens målgruppe
Hvem generasjon Z er helt konkret er vanskelig å si, ettersom det finnes uenigheter om når denne generasjonen begynte. Stort sett ser det ut til å være en enighet om at det angår mennesker som er født fra 1980-2000. At dette viser til en stor aldersforskjell er ingen overraskelse, men et fellestrekk er hvor tilstede internett har vært i denne generasjonen sin oppvekst og tidlige voksenliv. Generasjon Z er den første generasjonen som kan si de har vokst opp med internett, det er en mer globalisert og ressurssterk generasjon enn hva vi aner. Denne generasjonen angår de kundene som bedrifter vil markedsføre og selge tjenester til de neste 20 årene. Det er med andre ord på tide (om dere ikke gjør det allerede) å få opp øynene for hvordan ungdommen nå til dags oppfører seg i sosiale medier, om en ønsker å kunne nå ut til dem som kommer til å dominere markedet, i lang tid framover.
Hvem er generasjon Z? Les her.
5. Vi kommer til å chatte mer og mer med roboter
Utviklingen av kunstig intelligens når stadig nye høyder og blir mer utbredt og brukervennlig. Ved bruken av kunstig intelligens har bedrifter begynt å bruke «chatbots» som øyeblikkelig når ut til hver enkelt kunde og veilede dem med å besvare spørsmål og andre henvendelser på mye kortere tid enn hva vi har vært vant med tidligere. Det er i denne øyeblikkelige tilgjengeligheten denne teknologien har sin styrke, det vil derfor være vanskelig å forestille seg en virtuell morgendag uten raskere betjening enn hva vi allerede har. Kundeservice, kundeservice og atter kundeservice!
Videre lesing, se her.
Har du spørsmål om digital markedsføring? Ikke nøl med å kontakte oss for en gratis konsultasjon, hvor vi kan forklare ytterligere om hvordan sosiale medier kan lønnes for deres bedrift.
Comentários