Da var vi her igjen, i en av årets mest sjarmerende perioder – julestria! Ikke nok med det så er vi nå snart ved veis ende for 2019 og 20-tallet står for dør. Årets nest siste artikkel fra Facefirst kommer derfor til å angå spådommer for sosiale medier i 2020.
Når man spekulerer i kommende trender for dette neste året er det vanlig å spekulere i hvilke trender som kommer til å være mest aktuelle. For noen er det sikkert aktuelt å stille et enda mer konkret spørsmål – Hva kommer til å være den viktigste endringen for sosiale medier i 2020? Spør du meg synes jeg et slik spørsmål gir et ganske upresist og trangsynt svar. Det blir som å kun studere et tre og ignorere resten av skogen rundt dette treet.
I likhet med all endring som vi kommer til å oppleve i 2020 er det aldri en årsak alene som forklarer de mange endringene, det er mange årsaker som forårsaker mange endringer. Et tre utgjør ikke en skog, og skoger som en helhet kommer til å forandre seg mer i 2020 enn dets enkelte trær (som alltid). Denne metaforen er ikke her uten grunn, selv om jeg er fornøyd med den så er det ment som en metafor på et dypere budskap for sosiale medier i 2020.
For det kommende året blir det viktig for annonsører å følge med på hvordan brukere interagerer med sosiale medier. Vi kan tørre å tippe at ved utgangen av neste år kommer dagnes giganter innen sosiale medier (Facebook, Youtube, Instagram, Snapchat, Twitter og LinkedIn) til å være den tids giganter også. Endringene på disse plattformene er i utgangspunktet en refleksjon av vår atferd. De tekniske endringene kommer til å være mindre vesentlige for annonsering enn hvordan selve innholdsproduksjonen og bruken av plattformene stadig endrer seg. Målet til en bedrift som driver med annonsering i sosiale medier burde for øvrig hvert år være å forbedre din reach og engasjement for både potensielle og eksisterende kunder. Basert på dette tidløse målet kommer spådommene i denne artikkelen til å være ulike svar på hvordan man i 2020 kan forbedre reach og engasjement hos potensielle og eksisterende kunder.
Spådom 1: Forbrukere oppsøker flere apper og forretninger med privatmelding (PM)-funksjon enn tidligere.
For å sette denne i spådommen i perspektiv spør jeg følgende spørsmål: Vil du vente 10 minutter på telefon i kø til kundeservice, eller 10 minutter på svar via Messenger/Whatsapp/Instagram? Jeg mener ikke at siste alternativ nødvendigvis er det riktige, men resultater fra annonseringsplattformen falcon.io sine undersøkelser foreslår at folk flest i deres undersøkelser foretrekker sistnevnte alternativ. De ser at bedrifter som bruker Messenger som en kanal til deres kundeservice tilbyr mer beleilig kundeservice. Når forbrukere kan prate med en chatbot eller en person via PM-apper (som Messenger) opplever de at kontakten med forretningen er nærmere enn hvis man måtte reise inn til forretningen. Dette skaper tillit og lojalitet fordi forbrukere får viljen sin ved å kunne tekste med forretningen fremfor å måtte ringe dem.
Spådom 2: Ditt online omdømme/rykte blir mer og mer avgjørende for hvor synlig du er.
Denne spådommen angår et spørsmål du kan stille din bedrift – Hvordan lytter dere til kundene deres? I dag så er det slik at det kunder sier om deg veier enn hva du selv mener. Dette gjenspeiler seg i hvor synlig ditt nettsted er i søkemotorer, og ja Google følger også med på hvordan folk bedømmer din bedrift/tjeneste. Faktisk så er ditt omdømme den nest sterkeste faktoren for hvordan Google rangerer nettstedet ditt! Helt åpenbart så blir det derfor viktig i 2020 å være svært obs på hva kunder mener. Dette blir året der sosial bekreftelse av din bedrift går fra å være kjekt å ha til å være et must.
Spådom 3: Interactive marketing – Når brukere går fra å være statisk til å være aktivt deltakende.
Interactive marketing er en markedsføringsmetode som vektlegger det personlige touchet. Det vil si at de bruker ulike plattformer, disse plattformene tillater brukere å ytre sine meninger bl.a gjennom et sett med emojis, fortelle om hvorfor en selv/eller en venn skal vinne en gitt konkurranse på Facebook, å svare på quizer og bruke 360 graders video. Hvorfor er dette så lønnsomt for bedrifter da? Fordi, fellesnevneren for alle de øvrig nevnte plattformene er at de samler svært mye god og spesifikk data på enkeltbrukere. Dette skaper rom for å utvikle svært relevant og personlig innhold for ulike målgrupper. Dine analyser er bare gode som det dataen din er. Hvis du skal skape en kampanje for en viss målgruppe i håpet om å øke avkastning er du praktisk talt avhengig av data som er spesifikk og ryddig nok for formålet med datainnsamlingen.
Spådom 4: 2020 blir året der du må bli autentisk.
Vi beveger oss (endelig) inn i en tid hvor det er mindre fokus på perfeksjon og fasade. Særlig i sosiale medier nå så etterlyses det autentisk innhold fra annonsører som åpner opp om seg selv og deler med sitt publikum. Særlig på Instagram ser man økt fokus på å kutte ut filtre på bilder som skaper en feilaktig opplevelse av hvordan livet ser ut. På Youtube er det økt fokus på åpenhet blant influencere, dette skaper plattformer for mennesker som kan samles og dele sine opplevelser og utfordringer med andre og få bekreftelse på at man ikke er alene om et problem. Hos bedrifter kan man ta utnytte av dette med å tydeliggjøre deres personlighet, dette kan angå alt ifra mer personlige svar på meldinger i kundeservice (f.eks å svare med humor der det passer seg, eller svare i samme sjargong som kunden bruker, så fremt det ikke ses på som herming e.l) til å åpne opp om bloopers og hendelser som ellers skjer bak fasaden, med fokus på det naturlige.
Spådom 5: Personvern, GDPR, Cambridge Analytica og integritet. Du har hørt det før og du kommer til å høre det igjen!
Det er fortsatt mange som anser sosiale medier som noe utrygt, og skeptikerne ble nok ikke akkurat overbevist når de fikk høre skandalen – Cambridge Analytica. Hvis sosiale medier skal fortsette å ha den rollen den har i dag, er det svært viktig at alle aktører tar personvern på alvor. Foruten om å gjennomføre de tiltakene man skal gjøre basert på retningslinjene til bl.a GDPR og plattformen du annonserer fra (Facebook eller Twitter f.eks) så kan man styrke sin bedrifts integritet dersom nettstedet beskriver til brukere om hvordan dataen deres blir behandlet. På enkelt vis som ikke tar for lang tid å lese, helst! Ikke gjem deg bak en mur av tung juridisk sjargong, dersom du ikke har noe å skjule burde det ikke være vanskelig å få det ned med bruk av enklere og færre ord.
Det er mange fler spådommer for sosiale medier I 2020…
Det ville vært altfor ambisiøst å samle alle spådommer om sosiale medier sin fremtid i ett innlegg. Spådommene som er belyst i denne artikkelen er punkter som viser seg å være gjengangere i flere av kildene jeg brukte for å skrive denne artikkelen. Uten om de som er nevnt her så er det også verdt å nevne at videobruk ser ikke ut til å miste fotfeste, så fortsett med video i innholdsannonsering. Sørg for å skape personalisert innhold for brukere som de kan interagere med og ta gjerne en titt på hvor din bedrift og dets nettsted er i ruten for å være klar for 2020.
PDF-dokument av rapport: «2020 Digital Marketing Trends You need to know» fra https://www.falcon.io/
Comments