Det er fortsatt tidlig i 2022 for sosiale medier, og noen trender fases nå ut slik at andre kan fases inn. Siden det fortsatt er såpass tidlig er det kanskje lurt å belyse det man ikke bør gjøre på sosiale medier. Noen av punktene som kommer i dette innlegget kjenner du kanskje igjen, men det er i så fall en god ting!
I denne artikkelen presenterer vi fem ting du og din bedrift bør unngå ved annonsering i sosiale medier det kommende året.
1. Ignorering av videoinnhold Bare for å være helt tydelig – Ikke ignorer video! Video har, helt ubestridt, blitt det mest populære mediet for annonsering i sosiale medier. Et av de tydeligste bevisene på dette er TikTok som skaffet seg 1 milliard månedlige brukere i september 2021. Instagram svarte på denne voksende trenden med lanseringen av Instagram Reels, nettopp fordi video fenger. Video er dessuten et av de mest effektive midlene for å fange folks oppmerksomhet i sosiale medier. Video er mer engasjerende fordi det gir oss brukere mer informasjon, inspirasjon og en mer omfattende opplevelse enn hva innlegg med bare et bilde gjør.
2. En dårlig definert nisje
Tenk på hvor kort tid et innlegg har på å bli sett på f.eks. Instagram. Dersom innlegget ditt først blir sett øker sjansen betydelig for at siden din blir sett på, og da er det avgjørende at brukere umiddelbart skjønner hva nisjen din er for at de skal huske deg slik du ønsker. Med andre ord så bør du bruke bioen din for å definere:
(1) Hvem er du?
(2) Hva tilbyr du?
(3) Hva deler du av innlegg?
Ta en titt på bedrifter eller influensere som du beundrer i sosiale medier, jeg tipper du fort skjønner hva de gjør etter å ha lest bioen deres.
3. Ignorering av andre innholdsprodusenter innen samme felt
Det er lett å se på andre produsenter som konkurrenter, men det er samtidig et potensielt nettverk hvor dere kan spille hverandre gode. Dette er en gylden anledning til å "networke", og dessuten vil andre bedrifter og influensere innen ditt felt ha følgere som mest sannsynligvis også vil ha interesse av å følge deg/dere også. Samarbeid gir en mulighet for å dele verdifulle erfaringer, skape nytt innhold, mulighet for å nå en større følgergruppe innenfor ditt område, spre ditt engasjement og ikke minst spare penger på kampanjer ettersom dette kan bli en utgift man plutselig kan dele med sin samarbeidspartner.
4. Poste samme innhold på tvers av alle kanaler Å dele samme innlegg på tvers av alle ens mediekanaler er enkelt å gjøre og sparer en antakelig for tid, men det kan få ens innhold til å virke litt malplassert til tider. Grunnen til det er fordi hver medieplattform fungerer forskjellig. På LinkedIn vil man primært bygge et profesjonelt nettverk og fokuset på faglige, informative innlegg er større. På Instagram er det større fokus på merkevarer og videobruk er mer hyppig. Dessuten har hver plattform ulike formater – Twitter kan kun ta 280 tegn per tweet, mens Instagram baserer seg på visuelt innhold med opptil 2200 tegn per innlegg. Det er også stor sjanse for at deler av publikumet ditt følger deg på tvers av flere kanaler. For noen kan det oppleves uinspirerende å se samme innlegg på tvers av flere plattformer.
5. Ikke bruke sosiale medier som salgsverktøy Sosiale medier brukes først og fremst av annonsører for å skape tilstedeværelse og trafikk til nettsider, men det kan også brukes for salg. Dette gjelder særlig for selskaper som baserer seg på forretninger med hverandre, B2B med andre ord. Sosiale medier (og da særlig Instagram) har mange funksjoner som kan legge til rette for salg av tjenester og produkter.
Denne listen er åpenbart ikke uttømmende, og det er ingen «one-size-fits-all» løsning for hva man bør unngå av vaner og innlegg i sosiale medier. Det som er sikkert er at annonsering endrer seg hele tiden, og vi som driver med innholdsproduksjon må fortsette å være åpensinnede og kreative for å henge med på det som kommer.
Comments