Har du lurt på hvordan nettsiden din blir mer synlig på Google? Det å være mer synlig i ulike søkemotorer øker, åpenbart, til mer interaksjon med produsentene og deres tjenester.
Ofte så handler det om at beskrivelsen av innholdet, stikkordene for innleggene dine, må være mer sannsynlige for å dukke opp i ordene søkere bruker. I denne artikkelen skal vi se nærmere på dette.
Denne artikkelen handler om hvordan man blir mer synlig i søkemotorer.
Synlighet? Synlighet i søkemotorer handler om en nettsides sannsynlighet for å bli klikket på grunnet et stikkord. Det kan også forstås som sannsynligheten for at det er en av de første sidene en bruker ser når han/hun søker med et eller flere gitte stikkord. Hva som står i overskriftene dine er med andre ord avgjørende for at du skal bli sett!
Her er 10 tips for å bli mer sett i søkemotorer. Tipsene er ikke rangert etter viktighet, rangeringen er tilfeldig.
Tips 1 – Bruk søkeord som dukker opp først på søkemotorer for ditt type innlegg.
Når du gjør research for å skrive et innlegg på din blogg/nettside regner jeg med at folk flest bruker en søkemotor som Google, minst én gang.
Ditt innlegg skal ut på Google og andre søkemotorer etter det publiseres, så sjekk hva slags stikkord dine konkurrenter bruker i deres overskrifter. Slik har du større sannsynlighet for å bli rangert høyere av Google, men dette er bare starten.
Tips 2 – Bruk flere søkeord i overskriften.
Innlegg som bruker ett eller to stikkord har mer konkurranse enn innlegg med flere stikkord i overskriften.
Dette er noe alle som bruker Google jevnlig vet, dersom du har en liten bedrift er det enda vanskeligere å bli sett dersom du ikke bruker en passende mengde stikkord. Dette har også en annen fordel, søkere som bruker flere stikkord er vanligvis brukere som er nærmere å kjøpe et produkt. Det er forskjell på søkere på som søker på ‘smart tv’ og ‘smart tv under 6000’. De som bruker førstnevnte søk er vanligvis mer i utforskningsfasen, mens de som bruker sistnevnte søk er vanligvis mer i kjøpsfasen. Dessuten er det verdt å merke seg ordleggingen i søkene. Begge eksemplene jeg har nevnt ovenfor kan I utgangspunktet like gjerne få opp søk på norsk så vel som på engelsk.
Dersom innleggene dine bruker norsk språk anbefaler jeg å titte mer på de mest brukte norske søkeordene for ditt innlegg.
Tips 3 – Gjør innholdet lettere å lese.
Jo lettere det er å lese innholdet ditt, jo lengre tid bruker lesere på nettsiden din.
Dette er viktig for å øke synlighet på søkemotorer, ettersom Google f.eks rangerer innlegg etter hvor lang tid lesere tilbringer på et nettsted. Hvordan gjør man innholdet lettere å lese? Bruk større font, korte setninger, korte avsnitt og overskrifter for hver del av artikkelen.
Tips 4 – Vær grundig i arbeidet ditt.
Dette tipset er en selvfølge. Grunnen til at det nevnes er fordi Google er overraskende dyktig på å skildre godt innhold fra dårlig innhold.
Godt innhold bestemmes av den graden et innlegg skriver om dekker relevante punkter innenfor det temaet en skriver om. Gjør heller litt for mye research enn litt for lite.
Dersom du holder på med en nisje er du i en spesiell situasjon hvor du i større grad kan påvirke hva som er godt innhold, ettersom nisjer er det som ikke nødvendigvis er godt forstått av allmennheten.
Tips 5 – Forstå søkere sin intensjon.
Hvis du var på leting etter en ny pc eller mobil, og var usikker på hvilket merke og modell du skulle kjøpe, hva ville du skrevet i søkemotoren?
Dersom intensjonen din er å øke synligheten i innleggene dine er det verdt å ikke bare merke seg hvilke søkeord som søkes. Det er også verdt å merke seg hva søkene angår. Det kan være snakk om forskjellen på produktanmeldelser, salg av produkter og undersøkelser av produkter, for eksempel.
Vær derfor tydelig hva ditt innlegg angår i overskriften.
Tips 6 – Bruk Google Search Console!
Google Search Console er en gratis plattform for hvem som helst som har en nett side. GSC kan brukes for å måle en nettsides organiske rekkevidde og optimalisere synlighet.
Vær obs på at dette har mye ulik data, så det er en del å sette seg inn i, men veldig effektivt! Denne artikkelen kommer ikke til å lære deg å bruke GSC, ettersom det er utenfor innleggets rekkevidde. Du kan lese mer om det her.
Tips 7 – Vær troverdig
Din troverdighet er gull verdt. Den enkleste måten å forklare dette på er å forestille seg om hvordan bedriften hadde sett ut, hvis man ikke hadde troverdighet.
Man kan styrke troverdighet i søk ved å inkludere følgende informasjon på bunnen av ens nettside:
* Adresse * Kontaktinformasjon * Personvernserklæring
Tips 8 – Publiser ofte
Jo mer innhold du publiserer, desto høyere synlighet har man i søkemotorer. Den andre åpenbare fordelen med å publisere innhold ofte er at man får bedre dekning over temaer innenfor det feltet man jobber i. Dette leder igjen til mer tid brukt på egen nettside, noe som Googles rangeringssystem foretrekker.
Forestill deg følgende – Si at ditt nettsted måtte ha 100 blogginnlegg for å kunne skape god nok trafikk på din nettside. Hvis du poster to innlegg i måneden når du målet ditt litt etter fire år. Hvis du poster to innlegg i uken når du målet ditt på under etter år.
Tips 9 – Nettsiden må være mobilvennlig
Dersom du bruker WordPress bør du sjekke ut om din versjon er mobilvennlig. Test gjerne med din egen mobil for å selv oppleve hvordan det er å lese det på mobil. Dette er fordi Google bedømmer om sider er mobilvennlige eller ikke når man søker via mobiler. For de som bruker WordPress vil dette være viktig å merke seg for å øke synlighet, ettersom formatene ikke nødvendigvis er.
Tips 10 – Topp 10-lister og 10 tips om et gitt tema er foretrekkbart av mange
Det er veldig moro å skrive en artikkel om 10 tips til et gitt tema, når det i seg selv er et godt tips til hvordan man skal skrive. Slike artikler blir ofte besøkt av søkere som vil ha kunnskap kjapt og gæli, men brukes også av tekstforfattere som meg for å øke trafikk på eget nettsted fordi vi også tjener på å se disse listene.
Hold det kort, men informativt nok. Topp 10-lister og 10-tips-til-artikler generer mye trafikk fordi vi sjelden tilbringer lengre tid inne på en nettside. Det korte besøket fra en søker må derfor etterlate søkeren med svar på hva de etterlyste.
Referanser:
Comments