Mange har nok tidligere latt seg frustrere når man prøver å opplaste et nytt cover photo, enten på sin personlige profil eller på sin bedrifts Facebook-side ettersom reguleringene for størrelse er strenge. Mange bilder man kanskje er fornøyde med blir strukket ut og uklare når de først  skal brukes til å pryde toppen av ens profil eller side. Dessuten, har du noen gang tenkt over effekten cover photos har mtp bedrifter sin facebook side? Visste du at det finnes retningslinjer og at cover photos kan direkte motivere til salg, registrering eller bruk av app til en bedrift?

I denne artikkelen skal vi se nærmere på cover photos på Facebook. Vi skal se på cover photos ift. rent tekniske detaljer, dets rolle for førsteinntrykk og relevans for engasjement (f.eks. salg).

 

Tekniske detaljer ved cover photos

Facebook har ulike retningslinjer for cover photos ift. datamaskiner eller smarttelefoner. Retningslinjene handler om pixler, og dette er pixelstørrelsene det er snakk om:

1. For computere: 851 (bredde) x 315 (høyde) pixler (maksimal størrelse)

2. For smarttelefoner: 640 (bredde) x 360 (høyde) pixler (maksimal størrelse)
Minimumsstørrelse er 399 (bredde) x 150 (høyde) pixler, vær obs på at Facebook strekker ut bilder slik at de matcher maksimal størrelse

  1. Cover video: 820 (bredde) x 426 (høyde) pixler (maksimal størrelse) og 20-90 sekunders lengde på video Minimiumsstørrelse er 820 (bredde) x 320 (høyde) pixler med samme konsekvens som med bilder dersom formatet er minimumsstørrelsen.

    Det som er viktig å bemerke seg her er at hvis man bruker Facebook for markedsføring har detaljer som dette stor innflytelse på førsteinntrykket til besøkende. Ved å være obs på disse detaljene vil man kunne presentere et ryddig førsteinntrykk til de som besøker ens side. Vær også obs på om cover photo (eller video) opplastes på mobil eller computer.

Cover photos er ansvarlig for førsteinntrykk!

Tenk over det. Cover photos er mye større enn profilbilder og befinner seg der man leser overskrifter i aviser. Så det kan være en analogi verdt å vurdere. I dette avsnittet skal vi se på estetiske «retningslinjer» for cover photos. Det er klart at det er ingenting så absolutt som retningslinjer for cover photos ettersom en viss layout kan fungere fint for en bedrift men dårlig for den andre. I denne artikkelen vil vi derfor prøve å fokusere på de punktene som antakelig fanger Facebook-sider flest. Dette gjør vi også punktvis:

1. Vær kort og konsis I tekstbruk (hold budskapet enkelt og forklart med så få ord som mulig)

2. Sørg for et tydelig blikkfang i cover photoet og at fargebruken matcher bedriftens typiske farger (de i logoen f.eks)

3. Ikke blend profilbilde inn i cover photo (dette har lite nytte for besøkende via smarttelefoner)

4. Cover photos kan direkte oppfordre til engasjement på siden! (Les neste avsnitt for mer om dette 😉

5. Bruk video om du kan!

I fjor gjennomførte vi en egen konkurranse i cover photo plassen til Candyking Norge.

Cover photos kan skape videre engasjement!

Cover photos er mer enn et tilfredsstillende bilde å se på, cover photos har muligheten til å feste blikkfang til såkalte «call-to-actions» (CTA). CTA på Facebook sider er den rektangulære blå knappen på høyre side like under cover photo på computere (eller rett under profilbilde på mobil) som sier f.eks «send message», «call now», «sign up»,  «use app», «donate» eller «shop now».

Hvis du driver en Facebook side med slike CTA’s kan det være lønnsomt å tenke på at cover photoet burde ha et blikkfang like over CTA’en også være relevant for hva CTA’en er. Så hvis du selger produkter kan f.eks cover photet ditt være et delikat bilde av produkter du selger eller hvis du ønsker å bruke Facebook siden for å få flere medlemmer til hva det måtte være kan cover photoene være bilder som gjenspeiler en hyggelig registrering i virkeligheten. Det kan med andre ord være en god idè å få besøkende til å ubevisst tenke på hva du vil de skal bruke Facebook siden til når du bestemmer deg for cover photo. Det kan også gjenspeile verdier, ta for eksempel en titt på Redningsselskapet sin cover video og legg merke til CTA’en under (dette er en veldedighetsorganisasjon, så skjønner du fort hvorfor de har denne cover videoen og funksjonen tilgjengelig).

Cover photos har med andre ord mange funksjoner. Vi håper denne artikkelen har vært med på å belyse dette.

Kilder:
https://blog.hubspot.com/marketing/facebook-cover-photo-size-best-practices?fbclid=IwAR1eXVgzEXzcxkl6m67ym5T2u0ZhU99_jGz_eTtaR4ZgmXF4CzE9ak-Tn9A